تاريخ : یکشنبه 26 تیر1390 | 1 | نویسنده : ❀ Violet ❀
 

گرایش مدیریت دولتی

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایشهای مختلف در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

هدف

هدف از این رشته عبارت است از:

آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها و

شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد

روشهای علمی در مدیریت.

نقش و توانایی

فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند.

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.

ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد.

زیرشاخه های مدیریت دولتی

این گرایش در سطح کارشناسی ارشد در 5 گرایش ساختار و تشکیلات و روش‌ها، مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، تحول سازمانی و مدیریت مالی دولتی تدریس می شود. گرایش‌های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.

آینده شغلی

این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌ گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

گرايش‌ مديريت‌ بازرگاني


‌ يك‌ دانشجوي‌ مديريت‌ بازرگاني‌ به‌ عنوان‌ يك‌ مدير تجاري‌ تحصيل‌ كرده‌، مي‌تواند امور تجاري‌ را تفكيك‌ و اداره‌ كند و به‌ ياري‌ قدرت‌ خلاقه‌ خويش‌ در ايجاد بازار جديد، ارائه‌ خدمات‌ متنوع‌ و تازه‌، ابداع‌ روش‌هاي‌ جديد در عرضه‌ و توزيع‌، كارآفرين‌ باشد. فارغ‌التحصيل‌ مديريت‌ بازرگاني‌ بايد بتواند براي‌ كالاهاي‌ موجود، بازار جديدي‌ پيدا كند‌ يا روش‌هاي‌ مطلوب‌ توزيع‌ را در سيستم‌ دولتي‌ طراحي‌ نمايد، چون‌ امروزه يكي‌ از بزرگترين‌ مشكلات‌ كشور ما، رساندن‌ محصولات‌ كشاورزي‌ مثل‌ برنج‌، چاي‌ و مركبات‌ به‌ بازار و به‌ دست‌ مصرف‌كننده‌ است‌. 

گرايش‌ مديريت‌ صنعتي


يكي‌ از علل‌ عدم‌ موفقيت‌ صنايع‌ ما اين‌ است‌ كه‌ اكثر مسؤولين‌ واحدهاي‌ صنعتي‌؛ فارغ‌التحصيل‌ مديريت‌صنعتي‌ نيستند. حضور يك‌ كارشناس‌ مديريت‌ صنعتي‌ كه‌ مسؤوليت‌ نيروي‌ انساني‌ را بر عهده‌ بگيرد، در هر واحد صنعتي‌ ضروري‌ است‌ تا بتواند با استفاده‌ از دانش‌ خويش‌؛ مشاركت‌، مهارت‌ و انگيزه‌ نيروي‌ انساني‌ واحد صنعتي‌ مورد نظر را افزايش‌ دهد. مديريت‌ صنعتي‌ داراي‌ سه‌ بعد اصلي‌ فني‌ و تكنيكي‌، مالي‌ و رفتاري‌ و اجتماعي‌ است. در رشته‌ مهندسي‌ صنايع‌ دانشجويان‌ بيشتر به‌ مطالعه‌ بعد فني‌ و تكنيكي‌ صنايع‌ مي‌پردازند اما رشته‌ مديريت‌ صنعتي‌ به‌ دو بعد مالي‌ و رفتاري‌ صنايع‌ تأكيد بيشتري‌ دارد.

دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌ گرايش‌ مديريت‌ صنعتي


مديريت‌ مالي‌، روانشناسي‌ صنعتي‌، حسابداري‌ صنعتي‌، بازاريابي‌ و مديريت‌ بازار ، كنترل‌ كيفيت‌ آماري‌، سيستم‌هاي‌ خريد و انبارداري‌ و توزيع‌، تحقيق‌ در عمليات‌، كنترل‌ پروژه‌ ، طرح‌ريزي‌ و تعميرات‌ و نگهداري‌، كارسنجي‌ و روش‌سنجي‌، مديريت‌ كارخانه‌، حفاظت‌ صنعتي‌، بررسي‌ اقتصادي‌ طرح‌هاي‌ صنعتي‌، روابط‌ صنعتي‌، فنون‌ تجزيه‌ و تحليل‌ و طراحي‌ سيستم‌، بازاريابي‌ بين‌المللي‌، بهره‌وري‌ و تجزيه‌ و تحليل‌ آن‌ در سازمان‌، پروژه‌.

گرایش مدیریت اجرائی 

دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration) MBA) است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.

رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست ، از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در بر گیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:

۱- بازاریابی و مدیریت فروش

2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی

3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه

4- مدیریت منابع انسانی

ضرورت و اهمیت MBA

توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که میتوان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیت های زیادتری را بوجود آورد.

بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. امروزه مدیریت به عنوان یکی از شاخه های معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش و تحقیق در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است . باتوجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی کشورها آموزش و تحقیق در حوزه مدیریت را از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده اند.

یکی از زمینه های بارز توسعه آموزش مدیریت ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت سازمان (MBA) در کشورهای مختلف جهان است. این رشته به سرعت نخست در امریکا و کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش یافته است

مديريت‌ جهانگردي


كشور ايران 1648000 كيلومتر مربع وسعت دارد و هرگوشه‌اش داراي جلوه و لطفي تازه، رمز و رازي ديگر و زيبايي و صلابتي دو چندان است. اما با وجود اين همه جلوه و جذابيت،‌ تنها سهم اندكي از صنعت سودآور جهانگردي را به خود اختصاص داده است. نتيجه يك نظرخواهي كه از خبرنگاران خارجي به عمل آمده است، نشان مي‌دهد كه بسياري از آنها بر اين اعتقادند كه مديريت ضعيف يكي از عوامل ركود صنعت جهانگردي در كشور ما است. چون لازمه‌ توسعه‌ و تقويت‌ صنعت‌ جهانگردي‌، اطلاع‌ از زمينه‌هاي‌ اقتصادي‌، اجتماعي‌، جغرافيايي‌ و فرهنگي‌ كشور است‌ تا بتوان‌ امكانات‌ موجود و همچنين‌ مسائل‌ و مشكلاتي‌ كه‌ در راه‌ توسعه‌ اين‌ صنعت‌ وجود دارد، شناسايي‌ كرد و سپس‌ براساس‌ تحقيقات‌ موجود، يك‌ برنامه‌ريزي‌ دقيق‌ و عملي‌ داشت‌. كاري‌ كه تنها به‌ ياري‌ مديران‌ كارآمد و متخصص‌ در صنعت‌ جهانگردي‌ امكان‌پذير است‌؛ تخصصي‌ كه‌ در شاخه‌ مديريت‌ جهانگردي‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود. يعني‌ متخصص‌ اين‌ رشته‌ در نهايت‌ بايد بداند كه‌ چه‌ نوع‌ جهانگردي‌ را جذب‌ كند؟ چگونه‌ جذب‌ كند؟ و چگونه‌ بازارهاي‌ جهانگردي‌ جديدي‌ براي‌ جذب‌ توريست‌ ايجاد نمايد؟

گرايش‌ مديريت‌ بيمه‌

بيمه يكي از شاخص‌هاي توسعه در كشورهاي پيشرفته است، چون هر سرمايه‌داري كه بخواهد در كشوري سرمايه‌گذاري كند، بايد اطمينان داشته باشد كه در صورت بروز هرگونه حادثه يا خطري، سرمايه‌ وي مصون خواهد بود. از همين‌رو در كشورهاي پيشرفته از بيمه به عنوان صنعت بيمه ياد مي‌كنند. به اين معني كه همزمان با توسعه صنعت، بيمه نيز توسعه خواهد يافت و همچنين بر اين اعتقادند كه هر فردي نمي‌تواند وارد اين صنعت شود بلكه بايد متخصص و دانش‌آموخته اين صنعت باشد. در كشور ما نيز دانشجوي‌ مديريت‌ بيمه‌، نحوه‌ اداره‌ سازمان‌هاي‌ بيمه‌ و چگونگي‌ رفتار با بيمه‌گذارها را فرا مي‌گيرد تا بتواند آنها را به‌ بيمه‌گذاري‌ ترغيب‌ و تشويق‌ كند. همچنين‌ دانشجوي اين‌ گرايش درباره‌ انواع‌ فعاليت‌هاي‌ بيمه‌ مثل‌ بيمه‌ عمر، ماشين‌، خدمات‌ درماني‌ و غيره‌ اطلاعات‌ لازم‌ را كسب‌ كرده‌ و چگونگي‌ فعاليت‌ دراين‌ زمينه‌ها را براساس‌ پايه‌ و مباني‌ مديريتي‌ فرا مي‌گيرد.

دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌ گرايش‌ مديريت‌ بيمه‌

حسابداري‌ صنعتي‌، اصول‌ مديريت‌ بازرگاني‌، روانشناسي‌ عمومي‌، جامعه‌شناسي‌، توسعه‌ اقتصادي‌ ، حسابرسي‌ ، پول‌ و ارز و بانكداري‌، حقوق‌ تجارت‌ ، حقوق‌ مدني‌، اصول‌ بيمه‌، بيمه‌ اموال‌، بيمه‌ اشخاص‌، حسابداري‌ شركت‌هاي‌ بيمه‌ ، مديريت‌ ريسك‌ و بيمه‌ ، بيمه‌ اتكايي‌، حقوق‌ بيمه‌، بازاريابي‌ و مديريت‌ بازار، متون‌ بيمه‌ انگليسي‌.

گرايش‌ مديريت‌ امور گمركي

گمرك‌ در خدمت‌ تجارت‌ جهان‌ است‌ و گرايش‌ مديريت‌ امور گمركي‌ نيز بخشي‌ از مديريت‌ تجاري‌ و بازرگاني‌ است‌ كه‌ در آن‌ نحوه‌ بررسي‌ كالاهاي‌ وارداتي‌ و صادراتي‌ و نحوه‌ تنظيم‌ اظهار نامه‌ها و چگونگي‌ ايجاد تعرفه‌هاي‌ مالياتي‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود. همچنين‌ دانشجويان‌ مي‌آموزند براساس‌ سياست‌ اقتصادي‌ كشور، كالاهاي‌ ممنوعه‌ و غيرممنوعه‌ را شناسايي‌ كنند.


دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌ گرايش‌ مديريت‌ امور گمركي‌

ماليه‌ عمومي‌ و خط‌ مشي‌ مالي‌ دولت‌ها، اصول‌ بيمه‌ ، حقوق‌ و مقررات‌ مدني‌، حقوق‌ تجارت‌، توسعه‌ اقتصادي‌ و برنامه‌ريزي‌، حسابداري‌ دولتي‌ ، مسايل‌ بانكي‌ و اعتبارات‌ اسنادي‌، مكاتبات‌ بازرگاني‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌، روش‌هاي‌ تحقيق‌ و مأخذشناسي‌، اصول‌ تنظيم‌ و كنترل‌ بودجه‌ دولتي‌، قوانين‌ و مقررات‌ گمركي‌ ، شيمي‌ كاني‌ها و فلزات‌، شناخت‌ الياف‌ نسجي‌ و مصنوعات‌ آنها، آشنايي‌ با ماشين‌آلات‌ و تجهيزات‌ الكتريكي‌ و الكترونيكي‌، آشنايي‌ با ميراث‌ فرهنگي‌، آثار هنري‌ و عتيقه‌جات‌، مقررات‌ عمومي‌ صادرات‌ و واردات‌ سازمان‌ها و كنوانسيون‌هاي‌ بين‌المللي‌ گمركي‌، زبان‌ انگليسي‌ تخصصي‌ ، بازرگاني‌ بين‌الملل‌ ، امور مالي‌ بين‌الملل‌، آشنايي‌ با صنعت‌ حمل‌ و نقل‌، طبقه‌بندي‌ كالا.

گرایش مديريت مالي

با توجه به روندجهاني شدن اقتصاد كشورها، متخصصان مالي كشور، بايستي با نظام‌هاي مالي جهاني و شيوه‌هاي سرمايه‌گذاري و ابزارهاي مالي پيشرفته آشنايي داشته باشند تا كشور بتواند موقعيت مالي خود را در دنياي متلاطم امروز تثبيت كند. رشته مديريت مالي در همين راستا ايجاد شده است. در اين رشته دانشجويان با تئوري‌هاي نوين مديريت مالي و كاربرد آنها آشنا مي‌شوند و در نهايت مي‌توانند با ارائه راهكار‌هايي براي بسط و توسعه سرمايه‌گذاري، گام‌هاي مؤثري در حل مشكلات اقتصادي كشور بردارند. دانش‌آموختگان مديريت مالي علاوه بر توانايي تجزيه و تحليل و حضور فعال در بازارهاي مالي مي‌توانند وضعيت مالي شركت‌ها و مؤسسات را مورد ارزيابي قرار دهند و در اخذ تصميمات مالي مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسي ايفا كنند.

گرایش مديريت هتلداري


دانشجويان مديريت هتلداري با مشخصات انواع مؤسسات پذيرايي، اصول و معيارهاي انتخاب، شناخت و خريد وسايل و تجهيزات لازم براي مؤسسات پذيرايي، تقسيم كار دراين گونه مؤسسه‎ها، رزرواسيون، منوشناسي و منونويسي، شناخت مواد غذايي و انرژي ‎غذايي آنها، چگونگي نگهداري مواد غذايي، تهيه انواع غذاها، پيش غذاها وشيريني‎ها، بهداشت مواد غذايي، بهداشت كار و ايمني در محيط آشپزخانه مؤسسات پذيرايي و در كل هرآنچه براي اداره ومديريت صحيح و مناسب يك هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروري است، آشنا مي‎شوند.

گرایش مديريت كارآفريني

رشته مدیریت کارآفرینی از سال ۱۳۸۳ به صورت آکادمیک در دانشگاه‌های ایران مورد تدریس قرار گرفت. این رشته یک مبحث میان رشته‌ای بوده و بحث اصلی دروس خلق ارزش افزوده، استفاده از فرصت‌ها و راه اندازی کسب و کار است. دانشگاه تهران به عنوان پیشگام این رشته در ایران اقدام به ایجاد رشته مدیریت کار آفرینی در گرایش‌های مختلف نمود.


برچسب‌ها: مدیریت, تعریف مدیریت, مدیریت دولتی, مدیریت بازرگانی, مدیریت جهانگردی, مدیریت صنعتی, مدیریت اجرایی, مدیریت بیمه, مدیریت هتلداری, مدیریت مالی, مدیریت کارآفرینی